Gus

Hamar, Norge

Gus

27.07.2007 — 03.02.2026

Minneord


Gus kom inn i livet mitt på en dag som egentlig bare skulle være et lite besøk. Jeg var fortsatt i sorg etter Biko, og jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg bare skulle se. Jeg hadde en plan om å adoptere to katter sammen, så de kunne ha hverandre, og jeg hadde til og med begynt å drømme om en oransje tabby. Inne på omplasseringssenteret så jeg først et «perfekt par», men de ble tatt av noen som kom rett før meg. Det var da jeg la merke til Gus – alene, stille og trist. Han var blitt omplassert fordi familien hans måtte flytte et sted uten dyr, og han satt der som om han hadde gitt opp å bli valgt. Jeg tok ham med hjem den dagen. At jeg var «ett minutt for sent» viste seg å være et av de største lykketreffene i livet mitt. De neste fjorten årene lærte Gus meg hva trofasthet og mildhet kan se ut i hverdagen. Han var en skikkelig kosekatt – den typen som alltid ville inntil, enten det var i sofaen eller i sengen. Han hadde sin egen personlighet, varm og litt sta, og han gjorde hjemmet mitt til et hjem. Etter hvert kom utfordringene. Vi håndterte sykdommer i flere runder – fra pankreatitt til hjertelyd, hypertyreose og nyresykdom. Det ble medisiner morgen og kveld, væske med jevne mellomrom, spesialkost og mange kontroller. Jeg holdt fast i én tanke: så lenge Gus fortsatt spiste, koset seg, var nysgjerrig og hadde sine vanlige små rutiner, hadde han livskvalitet. Han holdt på lenge. Selv når han ble tynnere og ikke klarte å stelle seg like godt, ville han fortsatt opp i sofaen og opp på sengen. Han beholdt matgleden, og de siste årene utviklet han en egen forkjærlighet for melk som alltid fikk ham til å lyse opp. Men så, ganske brått for meg, begynte han å bli mer skjør. Pusten ble tyngre, og han virket mer sliten. Da tiden kom, valgte jeg å la ham få slippe å dra til klinikken enda en gang. Å si farvel hjemme ble rolig og verdig, og selv om hjertet mitt knuses, er jeg takknemlig for at han fikk gå i trygghet. Nå er det et tomrom etter ham – ikke bare i huset, men i rytmen i dagen. Likevel er jeg først og fremst takknemlig: for at jeg gikk inn «bare for å se», for at jeg ble «ett minutt for sent», og for at Gus fikk være min. Han var verdt alt. Jeg vil alltid elske deg, Gus.


Äldre inlägg Nyare inlägg